W jakich wariantach możemy spotkać dzisiaj sprzęgła i czym różnią się między sobą?

Sprzęgło jest użytkowane w budowie maszyn jako jedno z najbardziej powszechnych oraz klasycznych elementów konstrukcyjnych. Jego najważniejszym ewidentnie zadaniem jest odpowiedzialność za łączenie wałów, a co za tym idzie możliwe staje się proces przekaźnika momentu obrotowego. Przy ich wsparciu dochodzi do łączenia dwojga wałów niezależnie osadzonych obrotowo – czynnego i biernego.
W zasadzie, sprzęgło wcale nie jest elementem o jakiejś bardzo zawiłej budowie. Właściwie, składa się z dwóch członów, z których jeden nazywa się elementem napędzającym (lub czynnym), z kolei drugi napędzanym (można również użyć nazwy człon bierny). Człon czynny sprzęgła jest instalowany na wale napędzającym, a część bierna – na wale napędzanym.
Będzie zdecydowanie łatwo domyślić się, że również sprzęgła, podobnie, jak i cały szereg innych elementów konstrukcyjnych, nie stanowią monolitów, a o ich zastosowaniu przesądza głównie to, z jakiego typu rozwiązaniem będziemy mieli styczność. Mamy przynajmniej parę wariantów dot. klasyfikacji tych elementów, przez co można o wiele sprawniej wybrać ten najmocniej przydatny dla naszych działań wariant, to bez dwóch zdań nie jest nic wybitnie trudnego.

Najbardziej klasyczny z podziałów odnosi się do sposobu łączenia wspomnianych wcześniej członów, w tym przypadku wobec tego będziemy w stanie mówić zarówno o wariantach nierozłącznych, ale także rozłącznych. Z kolei kierunek przekazywania mocy sprawia, że do klientów będą zarówno trafiać taśmy transportowe, jak i ich dwukierunkowe odpowiedniki. W wielu przypadkach stosowany jesttakże pewien rozdział, którego dokonuje się ze względu na prędkość obrotu członu napędzanego i napędzającego. W tym kontekście mówimy o sprzęgłach przymusowych oraz poślizgowych, choć należy w tym przypadku pamiętać, że ostatnia z wspomnianych wcześniej grup również jest wprost szalenie liczna (w jej skład wchodziły będą między innymi sprzęgła indukcyjne, rozruchowe oraz posiłkowe).
Jedną z najbardziej interesujących grup sprzęgieł są sprzęgła jednokierunkowe, na które warto spojrzeć uważniej już choćby ze względu na to, że charakteryzują się wielością zastosowań. Laicy znają zwykle tylko zastosowanie sprzęgła w pojazdach samochodowych, czyli te nazywane sprzęgłami wolnego biegu – to chyba rzeczywiście najpowszechniejszy i najbardziej znany niewtajemniczonym osobom wariant sprzęgła, z którym możemy zetknąć się. Możemy też spotkać takie sprzęgła w silnikach wentylatorów czy dmuchaw, w gazowego typu turbinach, które występują różnych wielkościach, no i naturalnie także w silnikach spalinowych.
W zależności od ich przeznaczenia sprzęgła jednokierunkowe wyróżniają się nie tylko odbiegającą od siebie konstrukcja, lecz także różnorodnymi wymiarami. Ich najbardziej powszechnie stosowane rodzaje to sprzęgła kulkowe, igiełkowe, wałeczkowe oraz wałeczkowo-kulkowe, producenci dokładają starań, by jednak sprostać oczekiwaniom nawet tych klientów, którzy oczekują rozwiązań zdecydowanie mało standardowych.

Comments are closed.